Κυριακή 12 Ιανουαρίου 2014

Νὰ προσέξετε τὸν Καρνάβαλο μὲ σεβασμὸ καὶ βαθὺ στοχασμό τοῦ Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κυροῦ Μελίτωνος Χατζῆ


μιλία το Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κυρο Μελίτωνος Χατζ (1913-1989) στν Μητροπολιτικ Να θηνν, τν Κυριακ τς Τυροφάγου, 8η Μαρτίου 1970. Εναι γνωστ ς μιλία γι τν καρνάβαλο

http://left.gr/sites/left.gr/files/karnavali.jpg

δελφοί μου,
Τίποτε δν καυτηρίασε Κύριος τόσο πολύ, σο τν ποκρισία.
Κα ρθς, ες ατν εδεν, τι πάρχει πάντοτε μεγαλύτερος παραπλανητικς κίνδυνος, δηλαδ τ ωσφορικν γγελοφανς φς. Εναι πράγματι φοβερ δύναμις τς ποκρισίας. Τόσο γι᾿ ατν πο τ ζ κα τν σκε, σο κα γι᾿ ατος πο τν φίστανται. Κα εναι πικίνδυνη ποκρισία, διότι νταποκρίνεται πρς βαθύτατον ψυχολογικν ατημα το νθρώπου.
νθρωπος θέλει ν φαν ατς πο δν εναι. κόμη κα νώπιον το αυτο του κα νώπιον το θεο. Κα τσι ξεφεύγει π τν λήθεια κα τν πλότητα κα φυσικ κα π τν μετάνοιαν κα τν σωτηρίαν.
Σ λίγες ρες ξω π ατν τν ναόν, ξω π τν γαλήνην του, ες τος δρόμους ατς τς Πολιτείας, θ παρελάσ Καρνάβαλος. Μ τν περιφρονήσετε κα μ τν χλευάσετε κα μ μ κατακρίνετε, πο τν ναφέρω ατ τ στιγμή. Δν εναι καθόλου σχετος μ τ μέγιστο πρόβλημα τς ποκρισίας. Ν τν προσέξετε φέτος τν Καρνάβαλο μ σεβασμ κα βαθ στοχασμό. Εναι πανάρχαιο τ φαινόμενο κα εναι φαινόμενο βαθυτάτου κα γχώδους ατήματος τς ψυχς το νθρωπου, ν λυτρωθ π τν καθημερινή του ποκρισία μ μίαν κφρασιν νωνύμου, διονυσιακς νέας ποκρισίας.
Εναι τραγικ μορφ Καρνάβαλος.
Ζητε ν λυτρωθ π τν ποκρισίαν ποκρινόμενος. 
Ζητε ν καταλύσ λες τς ποικίλες προσωπίδες, πο φορε κάθε μέρα μ μία νέα, τν πι πίθανη. 
Ζητε ν κκενώσ ,τι πάρχει πωθημένο μέσα στ ποσυνείδητό του κα ν λευθερωθ, λλ λευθερία δν πάρχει, τραγωδία το Καρνάβαλου παραμένει λυτη. Τ βαθύτατο ατημά του εναι ν μεταμορφωθ.

δ, λοιπόν, εναι θέσις τς κκλησίας, κοντ στν Καρνάβαλο. Σ᾿ ατν πο ζητε μεταμόρφωση, τ κεντρικ κήρυγμα τς ρθοδοξίας. Τν μεταμόρφωσι.
Ν μ τν καταδικάσουμε, λοιπόν, τν Καρνάβαλο, λλ ν σταθομε κα κάτω π τν προσωπίδα του ν κούσωμε τν γωνία του, τν κκλησί του κα τ δάκρυ του. 
παναλαμβάνω, τς ρθοδοξίας τ βαθύτερο κήρυγμα ζητε Καρνάβαλος, περιφερόμενος ες τος δρόμους τς Πολιτείας: Τ μεταμόρφωσι.
Κα εναι ελικρινέστερος κα ντιμότερος τν ποκριτν.
σως θ νομίσετε, τι στειεύομαι. πολύτως χι. Δν πάρχει σοβαρώτερο πρόβλημα ατη τν ρα δι τν κκλησίαν. Δν εναι δυνατν κκλησία, κα μάλιστα ρθόδοξος, δική μας κκλησία, ν νοηθ ς σχετη πρς τ ζωή, πρς τος καιρούς, πρς τν γωνίαν ατς τς ρας, πρς τ φλέγοντα προβλήματα ατς τς στιγμς, πλς ς πόλις πάνω ρους κειμένη κα θεωροσα τ περ ατήν. ς κκλησία εμεθα μπεπλεγμένοι ες τν πορείαν το γένους τν νθρώπων, ες τν μεγάλην ατν περιπέτεια, πο νομάζεται στορία, γουσα ες τν τελείωσιν τν σχάτων.
ποκρινόμενοι τν χθές, πουσιάζομεν π τν σήμερον κα αριον ρχεται νευ μν.
μιλν ες τν 4ην Πανορθόδοξον Διάσκεψιν τς Γενεύης, εχον επε: « χθς παρλθε πρ πολλο, οτε κν τν σήμερον ζμεν, μς προέλαβεν μεθαύριον». Τ παναλαμβάνω ατ σήμερον ντονώτερον. Διότι εναι πέραν τς ατάρκους ποκρισίας λήθεια, πλή, εκολωτέρα ντιμετώπισις τν προβλημάτων εναι ν τ χλευάσ κα ν τ κατακρίν κανες κα ν ντιπαρέλθ, πως ερες κα λευΐτης τς Σαμαρειτικς παραβολς. λλ πληγ εναι δ κα κράζει.
Ποις μπορε πευθύνως ν μς π, τι εναι ξω κάθε στορικς, ξελικτικς πραγματικότητας λα ατ τ συνταρακτικ γεγονότα κα φαινόμενα τς νέας γενες τς νθρωπότητος, ξαλλος μουσική, ο ξαλλοι χοροί, ξαλλος πένδυσις, λη ατ παγκόσμιος πανάστασις τς νεολαίας;
Άν λοι ο μικρόνοες, λοι ο θελοτυφλοντες, λοι ο παρελθοντολόγοι κα γκαυχώμενοι δι τν ρετν τς ποχς των συνωμοτήσουν, δι ν κατακρίνουν λα ατ τ πράγματα, κκλησία χει χρέος ν σταθ μ θεανδρικν κατανόησιν, νανθρωπιζομένη πως Κύριός της ν μέσ νς νέου κόσμου, πο ρχεται μακρόθεν, κα ν κούση ατ τν γωνιώδη κραυγήν, πο ναπηδ π λα ατ τ θεωρούμενα π μς ξαλλα πράγματα. Κάτι χει ν μς π μ λα ατ τ φαινόμενα ατς κόσμος, πο ρχεται νέος ες τ προσκήνιον τς στορίας.
Τ νομιζόμενα ξαλλα δι᾿ μς τος παλαιούς, ταν λάβωμεν π᾿ ψιν τ φοβερν γεγονός, τι να π τ χαρακτηριστικ τς ποχς μας εναι τεραστία πόστασις, πο πάρχει στ διαδοχ τν γενεν, δηλαδ γενεά, ποία ρχεται πειτα π μένα χει πόστασιν τριν γενεν. Πς χομεν τν ξίωσιν ν τν κατανοήσωμεν μες ατν τν νέαν γενεάν, πο ρχεται, ἐὰν δν εμεθα κκλησία Χριστο συνεχς νανθρωπίζομενη, συνεχς μεταμορφουμένη κα συνεχς μεταμορφώνουσα;
...
Δν θ πιζήσωμεν ς χριστιανικα π μέρους κκλησίαι κα μολογίαι το κύματος ατο τν περχομένων, ἐὰν δν νωθμεν λοι ν Χριστ ησο. Εναι πλέον ρα ν λυτρωθμεν κ τς ντιπατερικς δέας, τι κκλησία μόνον μέχρις νς ρισμένου σημείου τς στορίας το δυνατν ν ρμηνεύσ τν θείαν ποκάλυψιν. Πρέπει, π πλέον το πατερικο πνεύματος, ν ναλάβωμεν ς κκλησία τν θείαν πευθυνότητα κα τόλμην κα γενναιότητα τν Πατέρων κα ν θεολογήσωμεν τν Χριστόν, τ Εαγγέλιον κα τν κκλησίαν. χι μ νομοκρατικν φαρμακίδειον, φερ᾿ επεν, σωματειακν ντίληψιν τς κκλησίας, λλ τς κκλησίας ς Σώματος Χριστο, ζντος ν τ ναστάσει.
δελφοί μου,
Τώρα εσερχόμεθα ες τν γίαν Τεσσαρακοστν κα στ βάθος μς ναμένει τ δράμα, τ θαμα κα τ βίωμα τς ναστάσεως, τ κατ᾿ ξοχν βίωμα τς ρθοδόξου κκλησίας. ς πορευθμεν πρς ατ τ ραμα κα βίωμα, χι συγχώρητοι, χι μ συγχωρήσαντες, χι ν νηστεί πλς κρέατος κα λαίου, χι ν ποκρισί, λλ ν θεί λευθερί ν πνεύματι κα ληθεί. ν τ πνεύματι τς ληθείας, ν τ ληθεί το πνεύματος.
Χαλκηδόνος ΜΕΛΙΤΩΝ

Πηγή:  left.gr


«Νὰ προσέξετε τὸν Καρνάβαλο μὲ σεβασμὸ καὶ βαθὺ στοχασμό»

Ὁμιλία τοῦ Μητροπολίτου Γέροντος Χαλκηδόνος κυροῦ Μελίτωνος Χατζῆ (1913-1989) στὸν Μητροπολιτικὸ Ναὸ Ἀθηνῶν, τὴν Κυριακὴ τῆς Τυροφάγου, 8η Μαρτίου 1970. Εἶναι γνωστὴ ὡς ἡ ὁμιλία γιὰ τὸν καρνάβαλο

Ἀδελφοί μου,
Τίποτε δὲν καυτηρίασε ὁ Κύριος τόσο πολύ, ὅσο τὴν ὑποκρισία.
Καὶ ὀρθῶς, εἰς αὐτὴν εἶδεν, ὅτι ὑπάρχει πάντοτε ὁ μεγαλύτερος παραπλανητικὸς κίνδυνος, δηλαδὴ τὸ ἑωσφορικὸν ἀγγελοφανὲς φῶς. Εἶναι πράγματι φοβερὴ ἡ δύναμις τῆς ὑποκρισίας. Τόσο γι᾿ αὐτὸν ποὺ τὴ ζῇ καὶ τὴν ἀσκεῖ, ὅσο καὶ γι᾿ αὐτοὺς ποὺ τὴν ὑφίστανται. Καὶ εἶναι ἐπικίνδυνη ἡ ὑποκρισία, διότι ἀνταποκρίνεται πρὸς βαθύτατον ψυχολογικὸν αἴτημα τοῦ ἀνθρώπου.
Ὁ ἄνθρωπος θέλει νὰ φανῆ αὐτὸς ποὺ δὲν εἶναι. Ἀκόμη καὶ ἐνώπιον τοῦ ἑαυτοῦ του καὶ ἐνώπιον τοῦ θεοῦ. Καὶ ἔτσι ξεφεύγει ἀπὸ τὴν ἀλήθεια καὶ τὴν ἁπλότητα καὶ φυσικὰ καὶ ἀπὸ τὴν μετάνοιαν καὶ τὴν σωτηρίαν.
Σὲ λίγες ὧρες ἔξω ἀπὸ αὐτὸν τὸν ναόν, ἔξω ἀπὸ τὴν γαλήνην του, εἰς τοὺς δρόμους αὐτῆς τῆς Πολιτείας, θὰ παρελάσῃ ὁ Καρνάβαλος. Μὴ τὸν περιφρονήσετε καὶ μὴ τὸν χλευάσετε καὶ μὴ μὲ κατακρίνετε, ποὺ τὸν ἀναφέρω αὐτὴ τὴ στιγμή. Δὲν εἶναι καθόλου ἄσχετος μὲ τὸ μέγιστο πρόβλημα τῆς ὑποκρισίας. Νὰ τὸν προσέξετε ἐφέτος τὸν Καρνάβαλο μὲ σεβασμὸ καὶ βαθὺ στοχασμό. Εἶναι πανάρχαιο τὸ φαινόμενο καὶ εἶναι φαινόμενο βαθυτάτου καὶ ἀγχώδους αἰτήματος τῆς ψυχῆς τοῦ ἄνθρωπου, νὰ λυτρωθῇ ἀπὸ τὴν καθημερινή του ὑποκρισία μὲ μίαν ἔκφρασιν ἀνωνύμου, διονυσιακῆς νέας ὑποκρισίας.
Εἶναι τραγικὴ μορφὴ ὁ Καρνάβαλος.
Ζητεῖ νὰ λυτρωθῆ ἀπὸ τὴν ὑποκρισίαν ὑποκρινόμενος. 
Ζητεῖ νὰ καταλύσῃ ὅλες τὶς ποικίλες προσωπίδες, ποὺ φορεῖ κάθε μέρα μὲ μία νέα, τὴν πιὸ ἀπίθανη. 
Ζητεῖ νὰ ἐκκενώσῃ ὅ,τι ὑπάρχει ἀπωθημένο μέσα στὸ ὑποσυνείδητό του καὶ νὰ ἐλευθερωθῇ, ἀλλὰ ἐλευθερία δὲν ὑπάρχει, ἡ τραγωδία τοῦ Καρνάβαλου παραμένει ἄλυτη. Τὸ βαθύτατο αἴτημά του εἶναι νὰ μεταμορφωθῆ.
Ἐδῶ, λοιπόν, εἶναι ἡ θέσις τῆς Ἐκκλησίας, κοντὰ στὸν Καρνάβαλο. Σ᾿ αὐτὸν ποὺ ζητεῖ μεταμόρφωση, τὸ κεντρικὸ κήρυγμα τῆς Ὀρθοδοξίας. Τὴν μεταμόρφωσι.
Νὰ μὴ τὸν καταδικάσουμε, λοιπόν, τὸν Καρνάβαλο, ἀλλὰ νὰ σταθοῦμε καὶ κάτω ἀπὸ τὴν προσωπίδα του νὰ ἀκούσωμε τὴν ἀγωνία του, τὴν ἔκκλησί του καὶ τὸ δάκρυ του. 
Ἐπαναλαμβάνω, τῆς Ὀρθοδοξίας τὸ βαθύτερο κήρυγμα ζητεῖ ὁ Καρνάβαλος, περιφερόμενος εἰς τοὺς δρόμους τῆς Πολιτείας: Τὴ μεταμόρφωσι.
Καὶ εἶναι ὁ εἰλικρινέστερος καὶ ἐντιμότερος τῶν ὑποκριτῶν.
Ἴσως θὰ νομίσετε, ὅτι ἀστειεύομαι. Ἀπολύτως ὄχι. Δὲν ὑπάρχει σοβαρώτερο πρόβλημα αὕτη τὴν ὥρα διὰ τὴν Ἐκκλησίαν. Δὲν εἶναι δυνατὸν ἡ Ἐκκλησία, καὶ μάλιστα ἡ Ὀρθόδοξος, ἡ δική μας Ἐκκλησία, νὰ νοηθῇ ὡς ἄσχετη πρὸς τὴ ζωή, πρὸς τοὺς καιρούς, πρὸς τὴν ἀγωνίαν αὐτῆς τῆς ὥρας, πρὸς τὰ φλέγοντα προβλήματα αὐτῆς τῆς στιγμῆς, ἁπλῶς ὡς πόλις ἐπάνω ὄρους κειμένη καὶ θεωροῦσα τὰ περὶ αὐτήν. Ὡς Ἐκκλησία εἴμεθα ἐμπεπλεγμένοι εἰς τὴν πορείαν τοῦ γένους τῶν ἀνθρώπων, εἰς τὴν μεγάλην αὐτὴν περιπέτεια, ποὺ ὀνομάζεται Ἱστορία, ἄγουσα εἰς τὴν τελείωσιν τῶν ἐσχάτων.
Ὑποκρινόμενοι τὴν χθές, ἀπουσιάζομεν ἀπὸ τὴν σήμερον καὶ ἡ αὔριον ἔρχεται ἄνευ ἡμῶν.
Ὁμιλῶν εἰς τὴν 4ην Πανορθόδοξον Διάσκεψιν τῆς Γενεύης, εἶχον εἰπεῖ: «Ἡ χθὲς παρῆλθε πρὸ πολλοῦ, οὔτε κἂν τὴν σήμερον ζῶμεν, μᾶς προέλαβεν ἡ μεθαύριον». Τὸ ἐπαναλαμβάνω αὐτὸ σήμερον ἐντονώτερον. Διότι εἶναι ἡ πέραν τῆς αὐτάρκους ὑποκρισίας ἀλήθεια, ἡ ἁπλή, ἡ εὐκολωτέρα ἀντιμετώπισις τῶν προβλημάτων εἶναι νὰ τὰ χλευάσῃ καὶ νὰ τὰ κατακρίνῃ κανεὶς καὶ νὰ ἀντιπαρέλθῃ, ὅπως ὁ Ἱερεὺς καὶ ὁ λευΐτης τῆς Σαμαρειτικῆς παραβολῆς. Ἀλλὰ ἡ πληγὴ εἶναι ἐδῶ καὶ κράζει.
Ποιὸς μπορεῖ ὑπευθύνως νὰ μᾶς πῇ, ὅτι εἶναι ἔξω κάθε ἱστορικῆς, ἐξελικτικῆς πραγματικότητας ὅλα αὐτὰ τὰ συνταρακτικὰ γεγονότα καὶ φαινόμενα τῆς νέας γενεᾶς τῆς ἀνθρωπότητος, ἡ ἔξαλλος μουσική, οἱ ἔξαλλοι χοροί, ἡ ἔξαλλος ἐπένδυσις, ὅλη αὐτὴ ἡ παγκόσμιος ἐπανάστασις τῆς νεολαίας;
Άν ὅλοι οἱ μικρόνοες, ὅλοι οἱ ἐθελοτυφλοῦντες, ὅλοι οἱ παρελθοντολόγοι καὶ ἐγκαυχώμενοι διὰ τὴν ἀρετὴν τῆς ἐποχῆς των συνωμοτήσουν, διὰ νὰ κατακρίνουν ὅλα αὐτὰ τὰ πράγματα, ἡ Ἐκκλησία ἔχει χρέος νὰ σταθῇ μὲ θεανδρικὴν κατανόησιν, ἐνανθρωπιζομένη ὅπως ὁ Κύριός της ἐν μέσῳ ἑνὸς νέου κόσμου, ποὺ ἔρχεται μακρόθεν, καὶ νὰ ἀκούση αὐτὴ τὴν ἀγωνιώδη κραυγήν, ποὺ ἀναπηδᾶ ἀπὸ ὅλα αὐτὰ τὰ θεωρούμενα ἀπὸ ἐμᾶς ἔξαλλα πράγματα. Κάτι ἔχει νὰ μᾶς πῇ μὲ ὅλα αὐτὰ τὰ φαινόμενα αὐτὸς ὁ κόσμος, ποὺ ἔρχεται νέος εἰς τὸ προσκήνιον τῆς Ἱστορίας.
Τὰ νομιζόμενα ἔξαλλα δι᾿ ἡμᾶς τοὺς παλαιούς, ὅταν λάβωμεν ὑπ᾿ ὄψιν τὸ φοβερὸν γεγονός, ὅτι ἕνα ἀπὸ τὰ χαρακτηριστικὰ τῆς ἐποχῆς μας εἶναι ἡ τεραστία ἀπόστασις, ποὺ ὑπάρχει στὴ διαδοχὴ τῶν γενεῶν, δηλαδὴ ἡ γενεά, ἡ ὁποία ἔρχεται ἔπειτα ἀπὸ ἐμένα ἔχει ἀπόστασιν τριῶν γενεῶν. Πῶς ἔχομεν τὴν ἀξίωσιν νὰ τὴν κατανοήσωμεν ἡμεῖς αὐτὴν τὴν νέαν γενεάν, ποὺ ἔρχεται, ἐὰν δὲν εἴμεθα Ἐκκλησία Χριστοῦ συνεχῶς ἐνανθρωπίζομενη, συνεχῶς μεταμορφουμένη καὶ συνεχῶς μεταμορφώνουσα;
...
Δὲν θὰ ἐπιζήσωμεν ὡς χριστιανικαὶ ἐπὶ μέρους Ἐκκλησίαι καὶ Ὁμολογίαι τοῦ κύματος αὐτοῦ τῶν ἐπερχομένων, ἐὰν δὲν ἑνωθῶμεν ὅλοι ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ. Εἶναι πλέον ἡ ὥρα νὰ λυτρωθῶμεν ἐκ τῆς ἀντιπατερικῆς ἰδέας, ὅτι ἡ Ἐκκλησία μόνον μέχρις ἑνὸς ὁρισμένου σημείου τῆς Ἱστορίας ἦτο δυνατὸν νὰ ἑρμηνεύσῃ τὴν θείαν Ἀποκάλυψιν. Πρέπει, ἐπὶ πλέον τοῦ πατερικοῦ πνεύματος, νὰ ἀναλάβωμεν ὡς Ἐκκλησία τὴν θείαν ὑπευθυνότητα καὶ τόλμην καὶ γενναιότητα τῶν Πατέρων καὶ νὰ θεολογήσωμεν τὸν Χριστόν, τὸ Εὐαγγέλιον καὶ τὴν Ἐκκλησίαν. Ὄχι μὲ νομοκρατικὴν φαρμακίδειον, φερ᾿ εἰπεῖν, σωματειακὴν ἀντίληψιν τῆς Ἐκκλησίας, ἀλλὰ τῆς Ἐκκλησίας ὡς Σώματος Χριστοῦ, ζῶντος ἐν τῇ ἀναστάσει.
Ἀδελφοί μου,
Τώρα εἰσερχόμεθα εἰς τὴν Ἁγίαν Τεσσαρακοστὴν καὶ στὸ βάθος μᾶς ἀναμένει τὸ δράμα, τὸ θαῦμα καὶ τὸ βίωμα τῆς Ἀναστάσεως, τὸ κατ᾿ ἐξοχὴν βίωμα τῆς Ὀρθοδόξου Ἐκκλησίας. Ἂς πορευθῶμεν πρὸς αὐτὸ τὸ ὅραμα καὶ βίωμα, ὄχι ἀσυγχώρητοι, ὄχι μὴ συγχωρήσαντες, ὄχι ἐν νηστείᾳ ἁπλῶς κρέατος καὶ ἐλαίου, ὄχι ἐν ὑποκρισίᾳ, ἀλλὰ ἐν θείᾳ ἐλευθερίᾳ ἐν πνεύματι καὶ ἀληθείᾳ. Ἐν τῷ πνεύματι τῆς ἀληθείας, ἐν τῇ ἀληθείᾳ τοῦ πνεύματος.
Ὁ Χαλκηδόνος ΜΕΛΙΤΩΝ
- See more at: http://left.gr/news/na-prosexete-ton-karnavalo-me-sevasmo-kai-vathu-stohasmo#sthash.Z25Ctave.dpuf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου